۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۹, یکشنبه

WWII




به شخصه از دیدن فیلمهای مربوط به جنگ جهانی اول و دوم ، سیر نمی شوم . خصوصا مستندهایی که تنها با تصاویر واقعی برجای مانده ساخته شده اند (مثل این یکی) و مصاحبه و گفتگو و تحلیلهای خسته کننده ندارند . فیلم بالا  البته قسمت اول مجموعه ی بلندی است که توسط ناشنال جغرافی تهیه شده و از تصاویر کم نظیری بهره می برد . عکسهای منحصر به فرد و دیده نشده از هیتلر و تصاویر متحرکی که با تکنیک رنگ آمیزی فیلم سیاه و سفید ، رنگی و برجسته شده اند . در دو قسمت اول مجموعه ، در مورد سرگذشت هیتلر ، ویژگی های شخصیتی او و تشکیل حزب نازی و علل به قدرت رسیدن این حزب از میانه ی دهه ی سی میلادی صحبت می شود . 

آنچه که من با دیدن این قسمت از مجموعه دریافتم و بسیار هم برایم دانستنش غافلگیر کننده بود ، اشاره به کمک "هنری فورد" بنیان‌گذار کارخانهٔ خودروسازی فورد در آمریکا ، به حزب ناسیونال سوسیالیسم و اهمیت این کمک مالی در شکل گیری و قوام این حزب در سالهای اولیه تاسیس آن بود . اهمیت خود "هنری فورد" در شکل گیری آمریکای امروز و اقتصاد شکوفای بعد از جنگ دوم ، بر کسی پوشیده نیست . و در تحلیلی ، کل صنعت خودرو سازی و هوایی و تسلیحاتی آمریکا را وامدار "فورد" ارزیابی می کنند . به هر ترتیب درک این واقعیت که خود دولت آمریکا یا سرمایه داران بسیار بزرگ آن ، در سالهای اولیه برای جلوگیری از گسترش کمونیسم در اروپا ، هیتلر و حزبش را حمایت کردند و به نوعی در به قدرت رسیدن او نقش اساسی ایفا کرده اند ، واقعیت هولناک و غافلگیر کننده ای است . 

اتفاقی هم که بعدا برای هیتلر و حزب نازی افتاد کاملا مشابه اتفاقاتی است که در موازنه ی قوای دنیای امروز ، برای فرزندان ناخلف مشابه او می افتد . (میلوسویچ ، صدام حسین یا بن لادن!) یعنی آدمی که برای موازنه ی قوا بین شرق و غرب و جلوگیری از گسترش کمونیسم در اروپا با حمایت خود آمریکا بالید و قدرت گرفت ، به محض اینکه از کنترل خارج شد و به هیئت هیولایی در آمد که قصد بلعیدن همه ی اروپا و حتی خود شوروی را داشت ؛ اینبار در ائتلافی خارق العاده بین شوروری استالینیستی و آمریکای کاپیتالیستی ، که دوقطب جدا از هم دنیای آن زمان بودند، از صفحه ی روزگار محو شد .

حالا اینکه این وسط شصت میلیون انسان بیگناه در طول جنگی خانمان سوز و غیر قابل باور کشته شدند و کل معادلات دنیا را پدید آمدن موجودی بنام "هیتلر" تا همین امروز متحول کرده ، ظاهرا برای این قدرتمندان و ثروتمندان اهمیتی ندارد!! .. و آنها برای موازنه قوا بین خودشان ، هنوز هم دارند همان کارها را می کنند!! .... و چشم مردم جهان هم البته قبل از اینکه به آنها دوخته شده باشد به دیوانگی های "بن لادن" یا وحشی گری شورشی سوری دوخته شده که قلب انسانی را جلوی دوربین میخورد!! .. همین طور که همه ی این سالها ، چشم دنیا به سبوعیت هیتلر دوخته شده و نه به ابرقدرتها و پولها و سرمایه ها و کارخانه هایی که پشت سر او بودند!! .... پولهایی که توانست آدولف هیتلر ، سرجوخه ی کوتاه قد نیمه روانی اتریشی را ، به کاماندان رایش "هیتلر" بزرگترین جنگ افروز خونخوار تاریخ تبدیل کند!!

واقعا چرا نمی بینیم توی دنیا دارد چه می گذرد؟؟ یا پیش از این چه گذشته؟؟
چرا فقط چشم دوخته ایم به بازیگران روی پرده؟؟ و نه بازیگردانان و صحنه چرخان ها؟؟!!
چرا از دیوانگی بن لادن یا شورشی سوری ناباورانه به خشم می آییم و از سیستم و مناسباتی که این دیوانگان را تولید کرده اند ، از کارخانه ای که این وحشی ها را ساخته است، به خشم نمی آییم؟؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر